fredag 20 januari 2012

Sydsvenskan

Sydsvenska dagbladet har gjort ett reportage om strumpbyxor. Här är det
Text: Jenny Eriksson
Publicerad 22 november 2011 11.31 Uppdaterad 22 november 2011 11.322011-11-22 11:31:04


Ekonomi.Försäljningen av strumpbyxor har börjat öka igen. Förklaringen ligger i att det åter har blivit modernt att klä sig i klänning.
Trend. – Strumpbyxan har helt klart en boom, med tanke på att vi har så mycket klänningar. Går du in på en strumpbyxavdelning idag är det helt förändrat jämfört med för fem år sedan. Då fanns inte det otroliga utbud som finns idag.

Det säger Lotta Ahlvar, vd för Svenska Moderådet.

Hon menar att det började med leggings till sommarklänningar för ungefär fem år sedan. Sedan har modet gått över mer och mer till klänningar, via tunikor, och med det har intresset för strumpbyxor ökat – och gett ett större utbud.

Enligt Lotta Ahlvar är klännings- och strumpbyxetrenden lätt att förstå.

– Det är lätt att klä sig i, det kräver inte att du kombinerar en tröja och en byxa. Man är ganska färdig när man har satt på sig klänning och strumpbyxor.

Det finns också andra plagg som ökar på grund av klänningstrenden.

– Kappor har också kommit tillbaka, det är intressant hur olika typer av plagg går hand i hand. Och på skosidan märks mer färg och form, det brukar komma när man visar benen mer och inte har en byxa som hänger över skon.

Men om man ser längre tillbaka har det egentligen gått sämre för strumpbyxan.

– Strumpbyxor har haft en tynande marknad i flera decennier. Den var mycket större om man går tio år tillbaka i tiden, säger Marie Eriksson, projektledare på marknadsundersökningsföretaget GFK:s kontor i Lund.

Deras senaste undersökning, kallad fashion scoope, visade dock på ett trendbrott.

– 2010 hade vi ökning på marknaden. Från 2009 ökade antalet sålda par strumpbyxor med 18 procent. Det var procentuellt sett relativt mycket men efter en minskning under ganska lång tid innan, säger Marie Eriksson.

På lång sikt har försäljningen av byxor och leggings ökat mycket mer än försäljningen av strumpbyxor. Leggings ökade till exempel med 40 procent mellan 2009 och 2010, dock från en liten marknad.

Det har också skett en förändring av vilken typ av strumpbyxor vi köper.

– På sikt har det varit de med högre Den-tal som har gått framåt, på bekostnad av de tunnare kvaliteterna, säger Marie Eriksson.

På frågan vilka strumpbyxans köpare är svarar hon:

– Alla köper strumpbyxor någon gång men det är en äldre åldersprofil på strumpbyxor än på jeans, den större andelen är över femtio år.

Strumpbyxans högsäsong är nu.

– Oktober till december är generellt bra tid för strumpbyxor, både hösten och vintern med jul- och nyårsfester, säger Marie Eriksson.





Idag har det varit kallt så ett par varta 40 den från H&M har varit i lite snålaste laget. Kan mycket väl bli ett par tjockare i morgon.

3 kommentarer:

LM sa...

Äntligen ett nytt blogg inlägg. Visserligen hade jag läst artikeln alla redan. Jenny har ju lagt den som en länk i en kommentar i förra inlägget.
Jättekul att du är tillbaka & bloggar.

Henri sa...

Någonstans läste jag att hälften av alla sålda strumpbyxor i Tyskland sitter på män! Skulle det kunna stämma? Då drar vi ett strå till stacken, frågan är förstås hur accepterat det kan bli på sikt? Jag lägger en massa tid på att fundera på företeelsen, och vilka steg man skulle kunna ta.
Men, det är ju så otroligt klädsamt på kvinnor, och sexigt, men det något mer också, utöver just bara en primitiv sexighet. Det är sublimt! För min del tror jag att det mycket handlar om hur strumpornas garn samspelar med ljus, hudtoner och vackra kroppsformer. Jag applåderar kvinnor som klär sig så läckert, vackert, och väldigt klädsamt och sensuellt är ju snygga hudtoner. Mer sådant!
Håller med LM, kul med nya inlägg.

Anonym sa...

Män använder strumpbyxor på ett annat sätt med en mera bekväm och praktisk innebörd, såsom på gympan, löpning, etc. det är ett hälsosamt och bra plagg i många sammanhang vilket vi som killar har börjat att upptäcka.