lördag 21 januari 2012

Ett bra tips

Läste mig till ett bra tips för att spara på strumpbyxor som pga stövlars dragkedja blir trasiga och noppiga. Tag på en gammal tunn nylonknästrumpa över strumpbyxorna och låt den gå sönder istället. Har praktiserat det tipset en hel del i vinter då det är skönt att ta av stövlarna när man kommer till jobbet. Men då är det ju inte så kul att visa upp ett par noppiga eller i värsta fall trasiga strumpbyxor på benen. Av med extrastrumpan och vips kan man kränga på sig ett par inneskor typ pumps eller vad man nu vill ha istället för stövlarna, och med fina och hela strumpbyxor till.

2 kommentarer:

Henri sa...

Jag tänker lite på hur skor ser ut inuti när jag köper skor. Eftersom jag är man så blir det inte riktigt av att jag går med damstövlar och strumpbyxor. Men det finns till och med exklusiva herrstrumpor som blir sargade av skor, inifrån.
Några boots har jag, och där har jag lite av samma problem med en dragkedja som du berättar om. Jag har en extrastrumpa som skydd då.
Jag har också undrat om inblandning av Elastan betyder att strumpbyxor blir ömtåligare, och om det är så, på vilket sätt? Nötning är ju en sak, tålighet mot vassa föremål en annan, har du någon uppfattning?

C sa...

Ja det där med sköra strumpbyxor är ett eget kapitel som skulle kunna bli en blogg bara det. Men min uppfattning är att blankare strumpbyxor, alltså med Lycra, är tåligare än matta i motsvarande denier. Jag tror det beror på att det inte fastnar så lätt i dom. Men det beror också på fabrikat givetvis. Men mitt bästa tips är att du tar ett par strumpbyxor i lite tjockare denier, typ 40 eller 60. Dom är inte alls lika ömtåliga. Det är dessutom lite mer passande när det är kallt ute som nu. Men om du ändå vill ha tunnare strumpbyxor och får problem med en tunnare nylonstrumpa över så dra en vanlig (tunn) bomullsstrumpa över istället. Det har jag ofta i mina stövlar när det är kallt på vintern. Lycka till!