söndag 11 november 2012

Test i höstmörkret

I förra veckan var jag på Åhlens och skulle köpa nya strumpbyxor. Ett gigantiskt utbud med massor av fina strumpbyxor gjorde ju inte valet lättare. Men jag var på jakt efter bra och billiga vardagsstrumpbyxor att ha på jobbet och i vardagen. Hittade så Åhlens eget trepack för 49kr som jag inte testat förut. Finns i svart, solbrun och mellanbeige. Det fick bli ett paket mellanbeiga 15 den - kan väl inte bli mer vardagsstrumpbyxor än så? (Tillgängliga storlekar är 34-36, 38-40, 42-44 och 46-48) Köpte även två par lite finare, och dyrare, som lite mer fest strumpbyxor. Så såg jag att de hade 5 för 4 så jag tog ytterligare två av den finare sorten, den sista fick jag ju på köpet. Men dom redovisar jag inte nu. Hur som helst så kan jag nu efter en dryg veckas användning redovisa ett lite ovetenskapligt testresultat av innehållet i trepacket. Jag har haft ett par varje dag sedan jag köpte dom och då hela dagen från sju på morgonen till nio/tiotiden på kvällen. Efter varje dag har jag tvättat strumpbyxorna (givetvis i tvättpåse) och sedan tagit ett par nya dagen efter. Efter så intensiv användning så är jag mycket positivt överraskad. De första gick sönder i fredags, alltså efter tre dagars anvädning men de andra två paren är fortfarande hela. Visserligen lite slitna i sulan under foten med med tanke på att det är 15-strumpor så är det inte farligt eftersom jag haft dom utan andra strumpor äver i stövlarna. Dom börjar ju bli lite sladdriga i garnet men inget som är onormalt mycket och resåren håller uppe byxdelen förvånandsvärt bra måste jag säga. Jag har inte heller sett tecken på några noppor eller annat slitage. Hur är dom då när dom sitter på? Ja, passformen är bra till mycket bra de två första användningarna. Sen börjar dom bli lite sladdriga och det märks inte minst när jag ska ta på dom. Förmodligen beroende på att materialet är 100% polyamid. Åhlens skulle nog tjänat på att blanda i lite annat så de sitter lite tightare. Annars ger dom benen en naturlig och fin färgton som mycket beror på att det är 15 den och just färgvalet på de mellanbeiga som det faktiskt finns otaliga varianter av om man tittar efter ordentligt. Slutordet är att Åhlens strumpbyxor i trepack är ett bra vardagsalternativ, även om jag har testat bättre, som för sitt pris är prisvärda. Men med lite lycra i så hade det nog blivit ännu bättre.

5 kommentarer:

Mikael sa...

5Härligt du är tillbaka :) återkommer med jämna mellan rum till din blogg, du skriver bra och informativt har upptäckt detta fantastiska plagg som vissa hatar och andra älskar
Hälsningar
M

Unknown sa...

Hej är åf åt många märken som tillverkar strumpbyxor och då jag är man så har jag inte direkt möjligheten att testa dessa. Om ni skulle nominera top 5 märken/brand vilka skulle ni föredra inte Hm, lndex etc top 5 märken som tex topeco, vogue etc Tacksam för replies ;)

Strumpbyxverkstan sa...

Är det helförstärkt fot på dom och var är det för design på grenkilen?

LM sa...

Vad kul att du är tillbaka och skriver på din blogg.
Det låter som om det var prisvärda vardagsstrumpor. Kanske man ska testa dem i stället för Lindex 5-pack 20 den.

M sa...

vad är det som gäller nu på strumpbyxfronten när det börjar bli vinter och kallt? :)