måndag 16 mars 2009

London

En väninna till mig har varit i London förra veckan och hon gjorde noteringen att ungefär var femte kvinna där hade strumpbyxor/tights på sig. Alltså betydligt vanligare än i Sverige. Visserligen var det också varmare, ca 13-14 grader och våren mer kommen, men ändå. I helgen var jag i Stockholm och passade då på att spana lite och utan att vara helt vetenskaplig så är det inte mer än var 20e kvinna i Stockholm som hade strumpbyxor/tights. Att Sverige ligger efter London modemässigt har jag ju vetat länge men att skillnaden skulle vara så här stor trodde jag aldrig.

Min väninna berättade också att svarta strumpbyxor var absolut vanligast, men även starka färger som lila, röda och mönstrade i alla möjliga varianter förekom på stan. Men även beiga, och då oftast högblanka användes i förvånansvärt stor utsträckning. Supertunna strumpbyxor som knappt går att urskilja fanns det tydligen också gott om. Hon var in i en underklädesaffär och kunde konstatera att utbudet av varianter var nästan oändligt. Helt klart ett paradis för oss som älskar strumpbyxor. Måste åka till London och shoppa på mig några par.

Allt detta visar kanske vart det svenska strumpbyxmodet är på väg i vår. Så på med kjolen tjejjer, och till den ett par fina strumpbyxor och visa upp era ben i vår!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Det var länge sen jag var i London, detta inlägg fick mig att längta tillbaka!
Detta är mitt första - men absolut inte det sista - besök här, tack för en skön blogg!

Love Nylon sa...

Såg samma sak när jag var i London i april i år! Det är ju inte bara temperaturen som påverkar utan även inställningen till strumpbyxor! I Sverige känns det som det vanligare med leggings än strumpbyxor på våren! Svart dominerar helt klart och en vanlig syn var shorts och strumpbyxor (både svarta och beige)! Såg ganska många kvinnor i nätstrumpbyxor också!