tisdag 5 april 2011

Passform

Jag har aldrig varit riktigt förtjust i strumpbyxor med grenkil, men jag måste nog erkänna att jag börjar ändra uppfattning i frågan. För det hela handlar ju om passform. Strumpbyxan sitter helt enkelt bättre med en liten grenkil. Kanske har jag tjockat på mig om baken med åren så det är därför jag nu uppskattar den lilla utökningen av byxdelen :-)
Hur som helst så tror jag nog att byxan även håller bättre. Garnet tvingas inte att sträckas till bristningsgränsen då grenkilen medger bättre passform. Och tanken på att det skulle vara obekvämt, som jag tidigare trodde, har ju helt kommit på skam. För en tid sedan råkade jag dock köpa ett par strumpbyxor med stor kil där bak. Dvs det gick upp två sömmar längs med "rumphalvorna". Den sömmen var inte alls bekväm och dessutom syntes dom eftersom jag hade den dåliga smaken att välja en relativt snäv kjol. Fast om omfånget över rumpan fortsätter att öka med åren så finns det väl inget annat val kan jag tänka :-)))))

Dagens strumpbyxor är ett par svarta 20 den från LaMote. Inget fel på dom inte, trots att dom var billiga...

10 kommentarer:

Unknown sa...

Jag som kille föredrar faktiskt grenkilslösa strumpbyxor. Men jag har upptäckt att det på vissa modeller med lite tajtare passform är en bra grej. Dock kan jag inte alls med de där som har en sådan jättekil som går upp i två sömmar där bak. De gör så att det känns som att man går omkring med en blöja, konstigt nog. Nä, antingen en liten kil eller ingen alls säger jag. ;-)

Unknown sa...

Wolford har några varianter av sina strumpbyxor helt utan sömnader, en i 15 och den andra i 50 den. Rekommenderar de varmt, både sexiga o tåliga.
PS! En bild i de hade inte suttit helt fel;P

Therese Skönhetsblogg sa...

Hej!

Måste säga att jag gillar din blogg :) Jag ska på födelsedagsfest imorgon och behöver ett par strumpbyxor som håller och som är "solbruna". De flesta är alldeles för bleka för mig tyvärr :/
Jag får jämt köra H&M's svarta minst 60 den för annars går dom sönder och jag hittar inga andra som passar i färgen..
Vore supertacksam om du svarade på detta! :)
//Therese

Håkan Preiholt sa...

Therese,
Prova med Lindex, Favourite Supreme Tights 40 Den. Klassiskt snygga och de håller bra.
/Håkan

C sa...

Ja, mitt tips är LINDEX. Finns i lite olika denier allt efter smak. 20 den finns som blanka och blir fina så här på våren. Inte heller för varma. Annars kan jag tips aom Åhlens. Ett lite bortglömt strumpbyxställe, men med många härliga färger och tjocklekar. Lycka till!

LM sa...

Äntligen är bloggen i gång igen. Jag har saknat att läsa dina inlägg och de andras kommentarer.
Jag kan bara instämma med att Lindex strumpor är bra. Jag provade sent i höstas att köpa strumpor på Åhlens. Jag hittade deras stödstrumpbyxor i 40 den. De känns mycket tunnare och är mycket sköna. Jag köpte dem inför en längre flygresa.

C sa...

Åhlens 40 den stödstrumpbyxor har jag mycket bra erfarenhet av. Känns mycket tunnare än dom är. Och som du säger helt suveräna på flyresor m.m. Dom finns i 60 den också, men dom tyckte jag inte riktigt höll uppe så bra i grenen efter ett tag.

Strumpbyxverkstan sa...

Grenkil eller inte är ju alltid frågan, och alltid kul att diskutera. Det finns ju "instickad" grenkil också som är väldigt bra. Men helt klart är en klassisk oval grenkil bra för strumpbyxans hållbarhet.

Strumpbyxverkstan sa...

Jo...en sak till ang grenkil. 50% av "Strumpbyxverkstans" läsare (vilka är ganska få...) anser att grenkilen skall vara "Oval-Lång"

Henri sa...

Jo, för min del har den lilla ovala grenkilen kommit att bli det mest uppskattade, först brydde jag mig inte men med erfarenhet så klarnade allt. Som nämns i en kommentar under detta inlägg så har Wolford otroliga strumpbyxor utan bred kil i baken, även på större storlekar. Och har man ingen övervikt så fungerar det fantastiskt bra, det är min erfarenhet. Om man som jag dessutom är man, och lite över medellängd så är det häftigt att se att byxdelen inte behöver se ut som en blöja för vuxna.