torsdag 7 januari 2010

Kallt och strumpbyxor

Nu har det varit riktigt svinkallt ute och då är det ju varken skönt eller lämpligt med tunna nylonstrumpbyxor och kjol. Till vardags anväder jag gärna ett par lite tjockare nylonstrumpbyxor under byxorna när det är kallt ute. Varmt ute, men svalt inne. Men när det är riktigt kallt så har jag helst tjocka bomullsstrumpbyxor istället för långkalsonger. Jag tycker att strumpbyxor värmer bättre och jag tror det beror på att de är stickade och inte ihopstydda tygplagg. I maskorna lägger sig små luftfickor som sedan kroppsvärmen värmer upp och behåller värmen, så jag tror det är därför de är varmare. Klart att det går att ha bomullsleggings också som är stickade på samma sätt, men då får man ju i alla fall den där förhatliga kanten mellan byxbenet och strumpan. Den enda fördelen med att ha tvådelat är om man blir blöt om strumpan och måste byta. Då är det inte roligt att behöva kränga av sig hela strumpbyxpaketet. Så om man ska vara ute och leka i snön är det nog ända långkalsonger som gäller :-(

1 kommentar:

Unknown sa...

Bomull är ju egentligen inte ett särskilt bra material när det är kallt... då tycker jag att typ matta omkring 70 den är varmare. Har du inte provat några i ull då? Det finns en del riktigt fina! Själv kör jag på tunna yllemamelucker under kjolen och tjocka hellånga benvärmare när det är omkring tio minus eller kallare. Eller ännu hellre tunnare täckbyxor med dragkedjor så de är lätta att ta av när man kommer in.