fredag 24 september 2010

Varför?

Efter en tid med svarta strumpbyxor upptäckte jag varför dom inte faller på plats i mitt sinne. På Svarta strumpbyxor blir det nästan uteslutet svarta horisontella ränder. Varför blir det så? Hur försiktigt jag än tar på dom och hur försiktig jag än är med dom med tvätt och så så är det ofrånkomligt. Det blir även på beiga, men fördelen är att ränderna inte syns så väl på dom. Billiga strumpbyxor har större tendens till detta fenomen och likaså strumpbyxor med med mycket polyamid. Blandningar med andra material, särskilt material som gör strumpbyxorna blanka gör att det blir ovanligare. Har länge funderat på detta. Någon som vet varför.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vissa svarta strumpbyxor får ränder eller områden som skiljer sig i färg beroende på hur strumpbyxan är vävd eller infärgad.
Alla strumpbyxor görs av vitt material och när de är färdigsydda färgas dom.
Tillverkas strumpbyxan av dåligt material eller billiga färger uppstår detta fenomen ganska snabbt.
Man får som bekant vad man betalar för men även dyrare strumpbyxor kan vara av tvivelaktig kvalitet.

Det är som med jeans. En del modeller är svindyra beroende på sitt kända märke men kvaliten kan var som billigare märken.

Svarta strumpbyxor upplevs ju också som mer genomskinliga än ett par beiga i samma den beroende på att kontrasten mellan hudfärg och svart är större.

Kanske ett långt svar men så ligger det till. Det handlar om kvalitet och jag tycker att man ska försöka hitta ett märke som passar efter sitt eget tycke. Att hud lyser igenom gör inget men det ska vara lika över hela benet.

Jag slår ett slag för Cubus 100 den om man vill ha nästan helt opaka strumpbyxor. Grym kvalitet för 80 spänn.

C sa...

Tack för en bra redovisning och bra tips. Fortsätt gärna att skriva på min blogg. Förresten -Var köper man Cubus 100?

Anonym sa...

Strumpbyxan jag gillar och använder mest är köpt på Cubus och är i 100 den. Jag föredrar svarta och en grå variant som kallas steel.
Dom heter 100 DEN Climate Tights. Grymt bekväma och mycket hållbara om man sköter dom.
Ett klipp för 79.90 spänn.

P.S jag är en man som verkligen gillar stilen med strumpbyxor och shorts D.S

Centh sa...

Kan rekomendera de tights som finns att köpa på Willy´s. 80 den och ligger i 2-pack. Klarar flera tvättar och en ganska omild behandling innan "ränderna" eventuellt framträder. Tycker dom är snygga, lätt glansiga, och har bra npassform/sköna.
Billigt är inte alltid dåligt, ca 60:-/2-pack

PS. Är en medelålders man som använt tights/strumpbyxor hela mitt vuxna liv :)