fredag 9 januari 2009

Det är skönt!


Hela 70% svarade i enkäten på frågan varför de använder strumpbyxor "att det är skönt". Och visst är det ett skönt plagg, jag kan inte mer än instämma. Själv avskyr jag tjocka och otympliga byxtyger som tex jeans. Jag tycker att det skaver och att det bara är ivägen. Strumpbyxor är ju raka motsatsen egentligen. Ett plagg som sitter åt tight runt benen men ändå inte är besvärande, med ett mjukt och följsamt material. Ett material som dessutom är elastiskt och sitter på plats. En bra och rätt vald strumpbyxa sitter ju på sin plats hela dagen. Närmare än så kan ialla fall inte jag beskriva varför jag tycker att det är skönt med strumpbyxor. Jag kan faktiskt inte alls förstå dom som tycker att det är instängt och begränsande med strumpbyxor. Jag tycker nog att det känns betydligt friare att ha kjol och strumpbyxor än ett par byxor med knappar och annat som bara är ivägen. Nä som sagt, hellre ett par sköna strumpbyxor än jeans. Men visst kan ett par strumpbyxor också "sitta på tvären" iband, men då är det mest beroende på att det är fel på storleken eller modellen. Det gäller ju att prova sig fram i djungeln till man hittar ett par man tycker om. Åhlens menade i sin reklam för ett par år sedan att hitta ett par sköna strumpbyxor var lika svårt som att hitta ett par sköna skor. Och visst är det väl så. Alla har sina favoriter...

7 kommentarer:

Strumpbyxverkstan sa...

Intressant enkät, en grupp som jag skulle vilja veta mer om är; "Jobbet kräver det". Hur ser det kravet ut och vilken typ av strumpbyxa väljer man då?
Vilka yrken gäller det?
Man kan ju även fundera om man kan ställa ett sånt krav på en anställd.

C sa...

Visst går det att fundera över det. Jag kommer att återkomma till just den frågan senare...

Suzie sa...

Visst är det så. Skönt att slippa ha byxor på sig och känna friheten i kjol. men helt klart är att om man har strumpbyxor som hasar ner mm, ja då blir det lätt ett hatobjekt. Kul att många killar svarar här och även om ni kanske inte vågar prova kjol offentligt än, så kan jag rekommendera att åtminstone ha det hemma, för med byxor till blir det ju alldeles för varmt.

C sa...

Hej Suzie!

Strumpbyxor som hasar ner är aldrig kul. Men som jag har skrivit förut så gäller det att hitta sina favoriter. Bra passform, rätt storlek, snygga till färgen och rätt deniertal. Det är mycket som ska stämma när man köper strumpbyxor. Men när allt är rätt, så känns det bara så himla skönt att sätta på sig ett par strumpbyxor som man vet passar.

Henri sa...

Inkörningsperioden innan man hittat sina fabrikat, storlekar och modeller kan ta tid, men sedan är det väl lätt?

Anonym sa...

Ja, knepigt och obegripligt för många men det är en överväldigande känsla att dra på ett par tunna, skira strumpbyxor. Har ingen aning om hur, när eller varför det började. Men skönt och sensuellt som satan. För min del finns det ingen trans-, bi- eller homoaspekt i det hela. Förbjudet som satan och kanske inget man nämner på första daten direkt...

Unknown sa...

Är man. Min fru köpte 1 par strumpbyxor till mig för 7år sedan, när vi skulle ut på fjället. Jag vägrade långkalsonger som bara knölar ihop sig!. Sedan dess är jag fast!. Andvänder nästan strumpbyxor mer än min fru!?. Skönt plagg under byxorna vintertid.och min fru tycker det klär mig!. Så kommer fortsätta andvända dom. Kram!