onsdag 14 januari 2009

Ett nödvändigt ont!

Det är bara några som har svarat att strumpbyxor är "ett nödvändigt ont". Och det är ju klart att det kanske inte så många som inte gillar strumpbyxor som letar sig till en blogg som handlar om just detta plagg. Så antalet svar är säkert inte representativt för befolkningen som helhet. Själv har jag ju inga svårigheter att ha strumpbyxor, men visst kan det finnas en del som tycker att samhället, arbetsplatsen eller dyligt ställer krav på att man ska visa sig i fina ben och att strumpbyxor blir mer eller mindre ett krav som kvinnor måste bära. Det är tråkigt att det ska behöva vara så. För tjejjer/kvinnor finns kanske ibland inget alternativ till kjol eller klänning, även om det blivit allt mer accepterat med långbyxor istället för kjol. Så under den kalla årstiden blir ju kanske strumpbyxan betraktad som ett nödvändigt ont till klänning om man inte är van att ha klänning. Men det finns ju alternativi form av stay-ups om det är den övre delen av strumpbyxan som är obekväm och idag är ju tights i alla dess former ofta förekommande om det är den nedre delen som är obekväm. Fast det är klar till mer formell klänning går det inte att ha tights. Då blir det strumpbyxor eller möjligen stay-ups.

I en del länder är det tom helt opassande att inte ha täckta ben till kjol eller klänning. Var på semester i Grekland för några år sedan. Där hade alla städerskor och all kvinnlig personal på hotellet strumpbyxor eller motsv. i den 30gradiga värmen. Visst ett extremfall men tänk om en kontorsarbetande man skulle komma till jobbet eller i mer formella sammanhang i shorts till kavajen. Det skulle inte bli särskilt populärt. Och inte snyggt heller för den delen.

7 kommentarer:

leffe sa...

Hej är en gubbe på 50+ som använt strumpbyxor i över 20 år, det var en tillfällighet att min fru sa att jag skulle låna hennes strumpbyxor och sedan är jag fast.

Använder strumpbyxor under byxorna när det är kallt och det känns härligt. Har också börjat på använda sloggi damtrosor och även rakat benen känns bättre så.

Men när jag går till gymet sätter jag på mig vanliga gubbkalsonger det känns inte roligt.

Tyvärr är det inte accepterat att män använder damunderkläder tråkigt.

På fritiden hemma går jag gärna i morgonrock och strumpbyxor känns härligt måste vara underbart att vara kvinna och kunna använda kjol.

Hoppas att fler män inser känsla att använda strumpbyxor.

Vad säger ni skall en gubbe på över 50 år verkligen använda strumpbyxor eller måste man använda gubb långkalsonger, nej aldrig vill jag överge strumpbyxor ett underbart plagg

snart sa...

Det skulle väl vara helt ok att
komma till kontoret i kavaj och
shorts. Med eller utan strumpbyxor.

Eller ?

Unknown sa...

Hej!
Eftersom du verkar vara något av en expert på området tänkte jag be dig om råd.

Jag skall på bröllop i slutet av februari och är inte så hemma på "klackskomarknaden". Jag har dock ett par, men de har en öppen tå. Liten, men dock öppen..

Min fråga är alltså om man kan ha strumpyxor på sig i skor med öppen tå?

Väldigt tacksam för hjälp!
Zandra

C sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
C sa...

Hej Zandra!

Kul att du frågar.
Jag vet ju inte vad det står för klädsel i din inbjudan, men till bröllop skulle jag nog undvika skor med öppen tå. Till formellare fester, typ bröllop, är det alltså skor av pumpstyp du ska välja. Dessutom under vintertid ska du unvika öppen tå på samma sätt som bara axlar. Öppen tå, om dock liten, passar bättre på sommarfesten alltså. Du kan hitta ett par hyggliga svarta pumps med halvhög klack för ett par hundralappar på typ "Min sko", så mitt förslag är att du köper dig ett par nya skor. Svarta pumps är alltid användbart!
Tänk också på att ha mörkare skor än du har strumpbyxor. Det ser knasigt ut att ha vita skor och svarta strumpbyxor.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Ibland tycker jag det verkar som det inte är "korrekt" att erkänna att att man gärna har strumpbyxor för att det är skönt snyggt och gör underverk på svenska vinter bleka ben, näe man måste påpeka så ofta man bara kan att man är tvungen och det känns som att ha på sig taggtråd osv om det nu är så hemskt så får väl dom som lider ha på sig nåt annat på benen och sluta beklaga sig tycker jag ialla fall jag. P.N