onsdag 10 mars 2010

Tights

Som den uppmärksamme kanske noterat har jag lagt till titeln "TIGHTS" på bloggen. Varför kan ju vän av ordning fråga? Jo, jag har upptäckt att vi blivit mer och mer anglosaxiska även när det gäller strumpbyxor. På ett varuhus jag var på nyligen stod det på skylten "Damunderkläder/tights". Ingentig om strumpbyxor! I Råd & Röns senaste test, så testar dom - just det - tights, inte strumpbyxor. På strumpbyxförpackningen står det allt oftare "Tights" på utsidan. Är det någon skillnad då? Nä egentligen inte. Thights är det engelska ordet som vi tydligen lånat hit mer och mer. (På amerikans engelska heter det ju pantyhose) Förut var ju tights mer benämningen på strumpbyxor utan fot, det som även benämns leggings. Men nu har alltså hela strumpbyxor inkluderats mer och mer i begreppet tights. Jag tycker nog inte att det är fel, för jag tror nog att tights kan bli ett modeord, och då kommer fler att välja att ha strumpbyxor. Förlåt! Tights... Och det är ju bra. Så anledningen till namntillägget är att jag har helt enkelt försökt att anpassa bloggen till verklighet. :-)

Dagans strumpbyxor är annars ett par svarta 40 den från H&M. Lite korta i grenen men sitter bra ändå.

Inga kommentarer: