fredag 12 mars 2010

Tvätta strumpbyxor

Strumpbyxor måste ju som alla klädesplagg tvättas, men eftersom de är så tunna är de också väldigt känsliga för slitage. Det bästa är att handtvätta, men det orkar jag inte alltid. I tvättmaskin är tvättpåse ett måste, och torktumlare är ju tvärförbjudet. Strumpbyxor torkar bäst om man först försiktigt kramar ur överskottsvattnet, vrid ej garnet, och sedan låter dom dropptorka. Fördelen med tunna strumpbyxor är att dom torkar fort. Handtvättat på kvällen så är dom torra och färdiga att använda på morgonen efter.

Idag har jag dom strumpbyxorna som hänger längst till höger på bilden. Halvblanka 20 den i färgen "Camel" från Lindex. Färgen är alltid mörkare när strumpbyxan är våt.

7 kommentarer:

LM sa...

Jag kör alltid mina strumpbyxor i tvättmaskinen med tvättpåse, max 30grader. Dock får man inte fylla tvättpåsen för mycket. Min erfarenhet är att max 3 par strumpbyxor i en tvättpåse ger ett effektivt och rent reultat. Är påsen för fylld så blir det inte rent. Det är inga problem att slänga in tvättpåsen med strumpbyxortillsammans med den övriga tvätten.
OBS!!! blanda inte strumpbyxor & BH i samma tvättpåse. BH'n tar lätt sönder strumpbyxorna.

C sa...

Håller helt med om att BHn i samma tvättpåse som strumpbyxorna är ingen bra idé. Ett annat bra tips är att inte blanda ljusa och mörka strumpbyxor i tvättmaskinen. Särskilt svarta strumpbyxor fäller av mycket färgämnen - särskilt vid första tvätten. Så svarta strumpbyxor bör alltså tvättas separat.

LM sa...

Jag har inte märkt att de svarta strumpbyxorna fäller. Jag brukar försöka skilja på dem, men ibland så mixas svarta & beiga utan problem.
Däremot upplever jag att lindex 40 den strumpbyxor krymper i tvätten, även vid 30 grader. Efter 4-5 tvättar så är dem nästan för små. Detta trots att jag töjer ut dem ordentligt direkt när jag hänger upp dem på tork.

C sa...

Lindex krymper? Det har jag aldrig märkt. Jag använder ju rätt mycket strumpbyxor från Lindex. Lindex är ju i vissa modeller korta mellan grenen och midjeresåren, men de är dom redan från början.

Annars brukar jag inte dra i strumpbyxorna när dom är våta. Det gör jag sedan dom torkat och direkt innan jag tar på dom. I vått tillstånd dras garnet ut och blir mindre elastiskt, och därmed tycker jag att det blir försämrad passform.

LM sa...

Jag använder mycket lindex strumpor oxå. Mest deras 40 den svarta, men även andra färger och den.
Lindex tunnare strumpor krymper inte på samma sätt som deras 40 den.
Jag läste för länge sedan att man bör töja strumpbyxor redan i blött tillstånd efter tvätt. Givetvis töjer jag strumpbyxorna precis innan jag tar på mig dem.

Legnology sa...

Och att inte använda sköljmedel/mjukmedel när man tvättar sina strumpbyxor. Eftersom det mjukar upp fibrerna. :)

Anonym sa...

Kört en maskin med Mina Strumpbyxor nu .. Frun vill inte använda ! Så jag tar dom istället !!