lördag 28 maj 2011

Pantyhose - så fel det blev!

När strumpbyxan blev allt vanligare i Sverige på 60-talet så gick strumpbyxor under benämningen kalasbyxor. Framförallt var det flickors lite tjockar strumpbyxor som fick den benämningen. Det hade dock inget med materialt att göra utan kunde vara både bomull och/eller nylon. Namnet kalsbyxor fanns länge kvar men används knappast idag. I alla fall är det inget jag har hört på många många år.

Men var kom egentligen namnet kalasbyxor från? Den enkla förklaringen är att det var någon som tog fel på bokstäverna "n" och "r" i det egelskspråkiga ordet Pantyhose vilket fick till följd att klädesplagget blev översatt från ordet Partyhose, d.v.s. festbyxor eller just kalasbyxor. Vem som gjorde denna översättningstabbe går väl aldrig att utröna, men eftersom ordet fick sådan enorm spridning på kort tid i Sverige så är det inte orimligt att tro att det är någon form av marknadsförare eller importör av kläder. Nu ska jag inte sticka ut hakan för mycket i genusdebatten, men det var sannolikt en man på den tiden... ;-)

Mina kalsbyxor idag är ett par halvglansiga mellanbeiga i 20 den. Jag är inte helt klar över ursprunget eftersom dom funnits med länge i byrålådan. Det är i alla fall ett hållbart par som jag trivs i.

3 kommentarer:

Suzie sa...

Ja, men visst är det lite party och kalas varje dag man tar på sig sköna strumpbyxor.

Kram
/Suzie

LM sa...

Vad jag vill minnas från min barndom på 70-talet var det inte bara flickor som hade kalasbyxor på den kalla perioden på året.

Anonym sa...

Det stämmer vi pojkar hade också kalasbyxlr upp till 10-12 års ålder. Jag använder kalasbyxor nu som vuxen när det är kallt ute. Vet inte om det är så många andra män som gör det?