måndag 15 september 2008

Rätt storlek?


Att hitta rätt storlek på strumpbyxorna är inte alltid det lättaste. Olika fabrikat ser dessutom olika på storlekarna. En strumpbyxa på H&M i storlek 38/40 behöver inte nödvändigtvis vara samma storlek på Lindex 38/40. Det enda jag är säker på är att strumpbyxor i one size inte alls passar alla.
En del personer drar mer på längden och en del drar mer på tvären, och en strumpbyxa kan visserligen tänja ut sig rätt bra men inte hur mycket som helst. Det finns en del storlekstabeller som hjälp, och här har jag bifogar DIM UPs. Storlek 1 motsvarar 34/36, storlek 2: 38/40, storlek 3: 42/44 och storlek 4: 44/46. Guiden visar hur strumpbyxor i en viss storlek passar olika personers kroppsform efter längd och vikt. Men som sagt det är olika för olika fabrikat. Om man ligger mellan två storlekar så föredrar jag att ta den större. För det finns inget värre än att strumpbyxorna inte sitter ordentligt i grenen. Dessutom slits strumpbyxorna extra hårt, och riskerar mycket mer att gå sönder om man måste dra upp dom för hårt. Men mitt bästa tips när dett gäller att hitta rätt strumpbyxa är att pröva. När man sedan hittat en bra modell så håller man sig mest till den sen. Men jag är så nyfiken på hur olika fabrikat är, så jag virarr ständigt omkring i strumpbyxdjungeln. Men så tycker jag det är rätt kul...

2 kommentarer:

Strumpbyxverkstan sa...

Jag lägger mig alltid i överkant om jag går efter dylika tabeller.

Unknown sa...

Storlek 91/2, vad innebär det för storlek idag?